Wednesday, August 4, 2010

bOn-Odori

0
4:50 PM




pengalaman yg sukar utk aku lupekan..
17 julai lepas aku pg event yg dibawa dari negara matahari terbit.."Bon-Odori"
fuh!!...citer yer bemula mcm ni..

alkisah.. ptg ari 17hb julai 2010 jam 5.ooptg..
dlm keadaan petang yg sunyi di pejabat.. mencari-cari aktiviti utk dilakukan..
tibe2 perasan d festival Bon -Odori yer webpage..aku pun bertanya lar pd kwn2.. benda ape
Bon-Odori 2.. rupenya festival yg di raikan setiap tahun pada musim panas. Festival ini di raikan d Jepun adalah bertujuan utk memperingati nenek moyang mereka.

Ada beberapa tarian tradisional di Jepun, tetapi salah satu tarian yang paling terkenal dan umum adalah tarian Bon, yang disebut "Bon Odori" dalam bahasa Jepun. Orang-orang tari di Bon Dance Festival Bon. Festival Bon diadakan setiap musim panas, di setiap kabupaten di setiap kota.

Bon bermaksud nenek moyang 'menyambut jiwa dan mengadakan upacara peringatan bagi jiwa-jiwa. Ada Bon minggu pada bulan Ogos setiap tahun, dan Bon terus selama seminggu. Selama Bon, kadang-kadang semua sanak keluarga berkumpul dan mengadakan upacara peringatan untuk nenek moyang mereka, dan menikmati berada dalam suasana hati yang mengingatkan. Tradisional ini berasal dari Buddhisme di China.

kebetulan pada ptg aku tengok webpage Bon-Odori 2.. mlm yer ada festival Bon-Odori yg disambut juga di malaysia.. sambutan serentak dilakukan di Shah Alam Selangor dan Pulau Pinang.

the best part is.. kwn aku FY ni penah pegi tahun lepas..pergh.. aku pun jd excited lar nak tau budaya negara Jepun ni.. citer punya citer.. kami berpakat utk cadang pd News Desk TvSelangor tentang festivel Bon-Odori ni.. Fuh!...lega bila News Desk setuju utk wat liputan..ahahahha...

tapi... msalahnya xd kameraman dan wartawan x ckup..haha... cedey3..
kuar lar arahan dr News Desk suh FY jd kameraman.. just amik cutaways.. aku pun menggatalkn diri nk ikut.. alar nk tengok mcm ner budaya mereka..(^_^)

Selepas fardu Magrib kami betolak menaiki moto sukan aku.. hahahaaa...moto Yamaha Sport 100... hahha... smpi di lokasi.. kami mula kn sesi n kerja2 yg sepatutnya.. haha.. aku tengok mereka pakai kimono pergh... kagum gak ngn budaya mereka nih..
huuuuu

ms wat keje tuh.. FY tanya aku..nk temuramah ke?... amik pendapat org3... haha
aku ckp sape nk jd wartawan.. ko dh jurukamera...so.. aku pun memandai lar kuar kn mic TvSelangor dlm bag.. plug kat kamera.. jalan lar kami mencari pengunjung2 utk di temuramah. ahakz....

kalut wei..jd wartawan.. main hembus jer tanya..tp bersopan lar..
coz selalu tngok org wat standupper.. org jd wartawan..gaya mereka ckp..mcm ner mreka tanya..
aku pun belajar2 lar.. haha.. mangsa pertama kami temuramah ialah awek muka melayu..dia pakai kimono.. kami ingat org malysia rupernye org indonesia..huuu... mcm2 org lar kami temuramah, dr german, Jepun, Malaysia, student UM..termasuk YB.. ahaha..fuh!!!.

lepas temuramah..kami pi join mreka menari..hik3.. menyeronokkan.. sekadar suka2..
klu kita sbg umat islam mengingati arwah dgn tahlil arwah.. klu mereka dgn tarian..gendang2.. minuman.. memacamlar.. huuu... e2 lar citer yg agak pjg tentang Bon-Odori.

Tahun depan ada lagi.. mcm nk p lg.. belajar tarian Jepun.. huu..

About the author

Donec non enim in turpis pulvinar facilisis. Ut felis. Praesent dapibus, neque id cursus faucibus. Aenean fermentum, eget tincidunt.

0 comments:

Info Klik

Twitter@nadikarusan

    follow me on Twitter