Wednesday, September 19, 2012

Info Unit Amanah

0
11:56 AM
Assalammualaikum

Berikut adalah artikel berkenaan unit amanah, antara cara terbaik bagi membuat simpanan selain daripada membuat simpanan secara biasa di akaun simpanan 'Saving account' yang bergantung kepada keuntungan semasa daripada pihak bank, 'Base Lending Rate' (BLR).

Artikel asal dari Aslam's blog: Info Unit Amanah: Pelaburan unit trust juga terbahagi kepada dua cara iaitu secara tunai (cash ) ataupun dengan membuat pengeluaran akaun 1 kwsp. Untuk p...

Info Unit Amanah



   Pelaburan unit trust juga terbahagi kepada dua cara iaitu secara tunai (cash ) ataupun dengan membuat pengeluaran akaun 1 kwsp.

Untuk pelaburan menggunakan KWSP,ini ada cara pengiraan untuk lihat sama ada anda layak untuk menggunakan KWSP ataupun tidak dan untuk melihat berapa banyak yang anda boleh laburkan menggunakan KWSP akaun 1..



Jadual simpanan asas ini adalah tetap dan tidak berubah.


Seperti yang kita tau,sekarang selain di kwsp,kita boleh semak penyata kwsp dari kiosk-kiosk yang kwsp sediakan seperti di EASY RHB ataupun semak secara online. Bila dah tau baki akaun 1,mari kita sama-sama kira..

Katakan anda yang berumur 27 mempunyai baki KWSP akaun 1 sebanyak RM50,000. Kiraannya :

Baki kwsp akaun 1 = RM50,000.
Simpanan Asas umur 27 = RM12,000

Formula kiraan : (Baki akaun 1 KWSP) - (Simpanan asas) = B x 20%.


JADI....

RM50,000 - RM12,000 =  RM38,000 x 20% = RM7600

Amaun yang layak anda invest dalam unit amanah hanyalah sebanyak RM7600



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






Jika anda tiada caruman ke dalam KWSP,anda masih berpeluang untuk melabur dalam unit amanah secara tunai. Bermakna anda menggunakan duit tunai untuk melabur. Jumlah minimum untuk memulakan pelaburan dalam unit amanah adalah sebanyak RM1000,tak banyak kan? dan minimum untuk penambahan selepas pelaburan kali pertama adalah sebanyak hanya RM100 saja! Ya,satu ratus!


Anda sanggup menghabiskan beratus-ratus untuk shopping dan makan diluar sebagai tanda penghargaan setelah penat lelah berkerja,TETAPI kena masih berkira-kira untuk memulakan simpanan dalam unit amanah yang boleh memberikan pulangan yang maksimum..


Kebaikan menggunakan pelaburan tunai..



Jadual diatas menunjukkan aplikasi purata kos average..




Contoh kat atas menunjukkan si A menyimpan Rm1000 secara tetap selama 12bulan. so,
total simpanan si A = Rm12000.
total unit yang dibeli = 62408.28
current price is 0.2510
current value investment si A = Rm15664.47.

ini adalah contoh untuk mereka yang membuat simpanan tetap di dalam unit amanah tidak kira market tengah naik atau pun turun.


Masih tercari-cari tempat pelaburan yang patuh syariah dan pulangan maksima?




P/S : Segala pertanyaan anda boleh email atau contact saya di (penulis asal) :
Email   : mohdaslam_pm@yahoo.com

About the author

Donec non enim in turpis pulvinar facilisis. Ut felis. Praesent dapibus, neque id cursus faucibus. Aenean fermentum, eget tincidunt.

0 comments:

Info Klik

Twitter@nadikarusan

    follow me on Twitter